Franse Middag 20 juli 2014

Franse vlag groot

Op zondag 20 juli 2014 organiseert Eeckenrhode een Franse middag. Chansonnier Edouard verzorgt live muziek tijdens een heerlijk zomerbuffet. Eeckenrhode waant zich op 20 juli in Franse sferen. Aanvang van het programma is 13.00 uur. Om 12.30 uur is de zaal open.

Wilt u deelnemen aan de Franse Middag?

De kosten voor deelname bedragen € 17,50 p.p., € 19,- incl. 2 drankjes. U kunt zich tot uiterlijk 17 juli opgeven via info@eeckenrhode.nl of bij de receptie van Eeckenrhode (040-2282800).

_________________________________________________________

Chefkok Mart van Bakel presenteert:

Frans buffet
Salade Nicoise, met tonijn, rode ui, kappertjes en kwartel ei
Ceasar salade, gemengde slasoorten met gebakken spek, gekookt ei en croutons
Provencaalse tomatensalade, met kruidenolie
Gerookte eendenborstsalade met gekonfijtte uitjes
Diverse soorten patés met cranberry compote
Zalmsalade met bieslook, limoen en creme fraiche

Boeuf Bourguignon, frans stoofgerecht met wortel, zilverui en roseval aardappelen
Coq au vin, kippenboutjes gemarineerd in rode wijn
Visstoofpot van diverse vissorten in romige saus
Aardappelgratin met spek en ui
Franse rijst, licht gekruide rijst uit de Provence
Harico’s verts omwikkeld met spek
Rattatouille, diverse groenten gebakken in olijfolie 

Diverse soorten stokbrood met kruidenboter

_________________________________________________________

 

Edouard

Chansonnier Edouard (Bourgogne, 1973)

Wat is een Chanson?
Een chanson is simpelweg het Franse woord voor ‘lied’, en is daarmee de benaming voor de populairste, meest eigen stijl van Franse zangkunst. Het heeft vaak een poëtisch-verhalende vorm. Een beoefenaar van het chanson wordt in het Nederlands een chansonnier genoemd. Chansons bestaan in traditionele en meer moderne vormen. Eén van de begeleidende instrumenten van een traditioneel Frans chanson is de accordeon.

Chanson is een zeer oud begrip: in de middeleeuwen werd het gebruikt om de liederen mee aan te duiden die de troubadours zongen, vaak als uitdrukking van de hoofse liefde. In de renaissance bestond het genre ook nog en was het een polyfoon lied met een melodieuze tekst en veel onomatopeeën.